perjantai 28. marraskuuta 2014

"Siivoo kuule ite!"

Mä oon ollu aina semmonen ihminen, jota on ahdistanu sotku. Mä en vaan pysty sulkemaan sitä kohtaa aivojen toiminnasta, joka sivuuttais sotkun. Mä en vaan pysty!! 
Moni kyselee usein kuinka meillä voi olla niin siistiä? Kämpästä löytyy tusina lapsia ja oli sitten kevät tai syys loska/kura kelit, aina on puhdasta??
Yksinkertaista: mä siivoan!

Mä tykkään siivota. Mä nautin kun saan täyttää tiskikoneen(tyhjääminen on taas sitten ihan eri juttu!). Tykkään pestä pyykkiä ja ripustaa sen narulle kuivumaan. Tykkään myös viikata ne pois narulta, mutta joku muu vois viedä ne kaappiin!
Imurointikin on kivaa. Muutama tippa jotain hyvää tuoksua pölypussiin ja avot. Voisin imuroida vaikka koko päivän. Meillä heiluu kyllä imuri joka päivä. Oikeasti. Lapsetkin tykkäävät imuroida. (Mutta miehen innostumisesta?!?-, ei puhuta!)

Muistan kuinka pienenä meidän täytyi siivota omat sotkut. Ajattelin silloin että ihan paska idea, sitä vartenhan äidit on!


Mä olin 16ikänen kun muutin pois kotoa. Siivoominen oli heti itsestään selvyys. Ei siitä mikään aikaa vievä juttu tullu, eikä mun tarvinnu joka päivä miettiä siivoomista, mutta ei se ollu kuitenkaan päivien pilaaja. 

Tiedättekö kun on lähes koko ikänsä siivonnut. . Joko työn puolesta tai kotiin liittyviä. Jossain vaiheessa se vaan ei oo enään niin kivaa. 

Lasten tulon myötä oon oppinu armahtamaan siivouksen suhteen. Ei aina jaksa ja ehdi olla luutu kädessä. Enkä mä missään nimessä halua että meidän lapset muistaa äidin siitä kun "sillä oli aina rätti kädessä". Ei!! Mutta kyllä nyt järjestys pitää olla. Mielikin on paljon parempi kun on kämppä järjestyksessä. 

Ne jotka on meillä käyny leikkimässä, tietää että leluja riittäis naapureillekki. En ymmärrä mistä noita kertyy? Muistan kuinka esikoisen aikana mietin, miten meidän poika nyt oppii leikkimään kun virikkeitä ei juurikaan ollu. Mua kauhistutti kattella leluhyllyjä kun yks pieni lelu saatto maksaa 20€.
Nykyään, Pystyn hyvin laskemaan mitä me ollaan ite ostettu ja muut sitten saatu. Huh heijjaa!! 


Viime aikoina, mä oon tehny stopin poikien lelujen keräämiselle. Ollaan opetetttu että jos joku leikki päättyy, siivotaan se ensin pois ja sitten vasta otetaan uus. Se onki toiminu aika hyvin, kunnes... Tulee se ettei joku lelu löydy ensi penkomisella. Tietenkin levitetään kaikki. Ja koska se ei ollu ekassa laatikossa levitetään vielä muutama lisää. Sen jälkeen se siivoominen ei ookkaan enään mieluinen juttu. 

Nyt viime päivinä, siivoominen on jääny mun kontolle. Pojat muka siivoo. Nostaa pikkulegon yhteen koriin ja sitten tuleekin pissahätä. Ja voi ei , kynsi halkes! Ja apua, kauhee jano iski-pakko saada juoda. 

Meillä on tapana siivota kämppä, niin aamulla on kiva herätä. Varsinkin lelut on semmonen juttu, mitkä löytyy aina korista illalla, jossei ihan kaikkia oo saatu leikin jälkeen siivottua päiväs aikaan. 

Toisin kuitenkin kävi tänään. Kehotin siivoomaan, mutta väsypelleily otti jo valtaansa. 
Nyt muutamana iltana mulla on totaalisesti menny hermo. Ja varsinkin tänä iltana. Yleensä oon apuna keräämässä, mutta nyt meni yli mun hilseen!!
En siivonnu yhden yhtä lelua. Koska enhän mä oo niitä kaikkea kuutta koria ja 2laatikkoa levittäny. Huutohan siitä tuli. Niin mun osalta kuin lastenkin. 

Nyt äkkiä nukkumaan. Mä en kestä kattela tätä sotkua. Meillä makaa pitkin lattiaa legoja, pikkuautoja, kortteja, pelinappuloita ja kaiken kruunaa 2veen "vahingossa" levittämä 500palanen palapeli. Paloja on ihan joka paikassa. Nooh. Tietää millä aamu alkaa?
Öitä!

Kuinkas muilla? Lapset sotkee ja ketä siivoo?

2 kommenttia:

  1. Mulla siivous vaatii tietynlaisen mielentilan, että siitä "nautin". Joskus on kiva siivoilla, mutta joskus ei nappaa ei sit yhtään! Meillä on kaikenlisäks aivan liikaa kaikkea roipetta pitkin ja poikin (liian vähän tilaa tavaroille, ei löydy fiksua säilytyspaikkaa) ja ärsyttää, kun siivouksenkaan jälkeen ei välttämättä näytä edes siistiltä. Tekis mieli räjäyttää joskus koko kämppä...tai no olohuone mua eniten ärsyttää.

    Pyykinpesu on aika kivaa, ripustaminenkin ok, mutta kuivien viikkaaminen ja kaappiin laitto on ihan pläääää! Makkarissa, vaatekaapin vieressä, onkin nätti pino mun vaatteita. Mutku ensin pitäis siivota toi vaatekaappi et voisin tunkee noi vaatteet sinne, ei ne vaan mahdu sinne fiksusti. Pläääää! Voiskin tehdä kaapin siivouksen lähipäivinä!

    Nyt oon iltaisin siistiny kämppää sen verran, että laitan sitterit paikoilleen jossa ne ei ole tiellä, lelut jonkin kasaan jne. ettei oo aamulla olohuone ihan sekamelska. Imuri löytää tiensä lattioille ehkä kerran viikossa :D Ei oo kivaa puuhaa ei. Onneks mies imuroi enemmän, tosin mulle jää yleensä kaikki muu eli pölyt, vessat, luuttuaminen (edes joskus) yms. Ukko ei vaan tajua, että ei se siivous ole vain se imurointi - toki joskus voi VAIN imuroida, mutta JOSKUS pitää noi muutkin jutut tehdä. Mies kyllä hoitaa tiskejä useammin - niin...kun meillä EI ole pesukonetta, ARGH! Kunpa olisi...

    VastaaPoista
  2. Mie siivoan meillä pääasiassa, koska kotona olen. Lapset kyllä siivoaa omat lelut paikoilleen (paitsi vauva:D). Mies ei siivoa juurikaan, roskat vie ja välillä imuroi jos pyydän. Mut tykkään tehä ite kaikki ennenkuin mies tulee töistä, niin saadaan illalla ottaa rennommin :)

    VastaaPoista